Hoppa till innehåll

Expressen skrev om Sveriges Novichok-hantering redan 2001

augusti 29, 2018

dav

 

Den 15 maj i år avslöjade ett undersökande team av journalister från Tysklands ledande elitmedier på Süddeutsche Zeitung, die Zeit, WDR och NDR att Sverige på 90-talet tog emot ett utsmugglat prov med Novichok från en avhoppad rysk forskare via den tyska underrättelsetjänsten. Den tyska regeringen och den tyska säkerhetstjänsten vägrade då att kommentera undersökningsteamets uppgifter som dock spred sig i världens medier via Reuters in i New York Times till Indien och Kina och resten av världens hörn. Det lustiga i sammanhanget var att i landet som skall ha varit den aktiva parten i västländernas Novichokoperation dvs Sverige, publicerade inte ett enda medieorgan denna sensationella nyhet förutom Retrogradera. Avslöjandet var följande:[här är källan die Zeit: BND beschaffte Nowitschok aus russischem Labor 16.6-2018]

Med vetskap från det tyska regeringskansliet och försvarsdepartementet analyserades ett utsmugglat prov av Novichok  i Sverige och  bara formeln som svenskarna analyserat fram lämnades tillbaka till den tyska säkerhetstjänsten och försvarsdepartementet.
Var själva det utsmugglade Novichokprovet har tagit vägen är oklart. På Helmut Kohls inrådan skall den tyska säkerhetstjänsten delat kunskaperna om Novichok med sina närmaste partners, USA och Storbritannien och en grupp med fem Nato-länder skall ha samarbetat kring Novichok och små mängder av giftet skall också ha producerats i enskilda länder.

Den svenska regeringen tillfrågades om Novichokoperationen av det undersökande teamet från Tysklands medier. Den svenska regeringen skall enligt Deutsche Welle , svarat att den inte har känt till uppgifterna och att den behöver mer tid för att svara i frågan. Sedan dess har det förflutit två månader och den 22 augusti för en vecka sedan får vi veta via die Welt att också den tidningens undersökande avdelning har ställt frågor till den tyska regeringen om den gemensamma tysk-svenska aktionen men bara erhållit svaret att allt är hemlighetsstämplat. Tidningen har bifogat regeringens svarsdokument i artikeln. Där framgår också att Expressen redan 2001 i augusti skall ha skrivit om den svenska aktionen. En sökning i Mediearkivet visar att detta är riktigt och också sensationellt. Den svenska regeringen svarade ju i mitten av juni att den inget visste om den svenska operationen. Kanske borde någon i regeringen kunna söka i Mediearkivet?  I Expressenartikeln namnges svenska forskare som deltagit i operationen och besvärsakter som säpoanställda lämnat in nämns. Säpoanställda skall ha reagerat på att allmänheten utsattes för fara när nervgiftet transporterades på vanligt svenskt reguljärt tåg.

Det tyska mediesamarbetet avslöjade

I en artikel i  Der Spiegel 16 juni med titeln –  Novichok i sovkupén – berättar der Spiegel i en utökad variant av Expressenartikeln från 2001 historien om den tysk-svenska hemliga Novichokoperationen. Det verkar som tidningen på nytt pratat med de forskare som namngivits i Expressenartikeln 2001. Denna artikel fick ingen vidare spridning i medier inte ens i Tyskland. En tidning i Augsburg uppmärksammade den men den här gången fanns inga ekon i övrig västerländsk media. Retrogradera har tidigare skrivit om artikeln och tagit upp hur der Spiegel konstaterar att det västerländska narrativets påståenden ett efter ett har fallit och att väst inte har några som helst bevis för sina påståenden att Ryssland ligger bakom förgiftningen av dubbelagenten Skripal och hans dotter.

Novichok-följetongen har sedan dess fått nya kapitel och USA har med hänvisning till Skripalfallet utfärdat nya omfattande sanktioner mot Ryssland fast inga som helst bevis i saken tillkommit. I Storbritannien finns en skepsis kring saken som uppmärksammats i en rad artiklar om hur människor kring Salisbury ser på saken. Enskilda västerländska intellektuella som Craig Murray, John Pilger och senast Seymour Hersh och så Simon Jenkins i the Guardian har uttryckt sin starka skepsis kring de officiella västliga anklagelserna mot Ryssland. I Sverige däremot går befolkningen omkring ovetandes om att Expressen skrev om Sveriges inblandning med Novichok redan 2001.

Detta är av avgörande betydelse eftersom det officiella narrativets viktigaste byggsten var att bara ryssarna har känt till och kunnat framställa Novichok. När då Sverige känt till Novichok sedan 1997 och försett en rad västländer med giftet därefter faller hela den officiella berättelsen.

 

 

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: